§ 7
Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej
-
odpowiada za:
-
majątek MBP,
-
pełną realizację celów i zadań Biblioteki,
-
należytą organizację pracy w bibliotece
-
właściwy dobór pracowników,
-
realizację budżetu MBP
-
całość spraw kadrowych.
-
nadzoruje i kontroluje:
- funkcjonowanie procedur kontroli zarządczej w MBP,
- prawidłowość, terminowość i celowość wykonywanych zadań,
-
organizuje i planuje:
-
sieć biblioteczną na terenie miasta dążąc poprzez wprowadzenie m.in. nowoczesnych form i metod pracy do najlepszych efektów oddziaływania kulturalnego na społeczeństwo,
- współdziałanie z instytucjami, organizacjami, szkołami i innymi placówkami,
-
ustala:
-
plany i kierunki działania placówek w mieście,
- przygotowanie koncepcji i projektów ramowych Biblioteki,
- wewnętrzne akty prawne (statut, zarządzenia, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, instrukcje i inne),
-
uprawniony jest:
-
do podpisywania pism oraz składania oświadczeń woli w imieniu MBP,
-
do składania oświadczeń woli w sprawach wywołujących skutki finansowe wymagane jest współdziałanie z dyrektorem głównego księgowego lub osób przez dyrektora upoważnionych. Dyrektor i główny księgowy mogą upoważnić do podpisywania pism inne osoby. Upoważnienie wymaga formy pisemnej.
§ 8
Do zadań Działu Gromadzenia, Opracowania i Selekcji Zbiorów należy w szczególności:
-
kształtowanie polityki gromadzenia zbiorów zgodnie z potrzebami środowiska we współpracy z bibliotekami całej sieci,
-
gromadzenie materiałów bibliotecznych o ponadlokalnym zakresie i zasięgu, rozmiarach i treści (literatury pięknej, literatury popularnonaukowej i naukowej, zbiorów obcojęzycznych, regionalnych i wybranych zbiorów specjalnych),
-
opracowywanie wymienionych w pkt.1 materiałów bibliotecznych zgodnie z przyjętymi zasadami,
-
prowadzenie poradnictwa z zakresu zadań działu dla filii bibliotecznych,
-
prowadzenie, aktualizowanie i nadzór nad komputerowymi katalogami,
-
nadzór nad gospodarką zbiorami w całej sieci,
-
przeprowadzanie inwentaryzacji zbiorów
§ 9
Do zadań Działu Udostępniania i Informacji należy w szczególności:
-
aktywny udział w kształtowaniu polityki gromadzenia zbiorów zgodnie z potrzebami użytkowników,
- pełnienie funkcji ośrodka informacji biblioteczno-bibliograficznej, dokumentowanie życia miasta i powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego (opracowywanie Bibliografii Ziemi Kozielskiej, poradników i zestawień bibliograficznych),
- udostępnianie i upowszechnianie zbiorów bibliotecznych (literatury pięknej, popularnonaukowej, naukowej, zbiorów regionalnych, obcojęzycznych, audiowizualnych) w formie wypożyczeń poza bibliotekę w wypożyczalni i oddziale dla dzieci oraz na miejscu w czytelni MBP,
- opracowywanie i wprowadzanie danych do baz własnych,
- umożliwienie czytelnikom korzystania z krajowych zbiorów bibliotecznych poprzez wypożyczenia międzybiblioteczne i korzystania z zasobów Internetu,
-
upowszechnianie i popularyzacja czytelnictwa poprzez:
-
organizację spotkań autorskich, odczytów, konkursów, promocji książek i zbiorów,
-
działalność wystawienniczą,
-
organizowanie i prowadzenie lekcji bibliotecznych,
-
prowadzenie przysposobienia bibliotecznego
-
bieżąca obsługa informacyjna użytkowników indywidualnych oraz instytucji,
-
świadczenie odpłatnych usług na rzecz użytkowników biblioteki.
§ 10
Do zadań Działu Instrukcyjno- Promocyjnego należy w szczególności:
- organizowanie i koordynacja działalności z zakresu popularyzacji książki i czytelnictwa dla całej sieci,
- promowanie biblioteki, jej zbiorów i form działalności (opracowywanie materiałów promocyjnych, druków reklamowych i informacyjnych, prowadzenie działalności w zakresie edukacji kulturalnej i literackiej),
- aplikowanie o środki pozabudżetowe na realizację projektów, nadzór nad ich realizacją i rozliczeniem,
- aktualizacja strony internetowej biblioteki,
- organizowanie doskonalenia zawodowego dla bibliotekarzy całej sieci,
- prowadzenie poradnictwa i nadzoru z zakresu zadań działu dla filii bibliotecznych, wykonywanie analiz, zestawień i obliczeń statystycznych z działalności bibliotek.
§ 11
Do zadań Miejskiej sieci filii bibliotecznych należy w szczególności:
-
współdziałanie z działem gromadzenia, opracowania i selekcji zbiorów w zakresie gromadzenia materiałów bibliotecznych zgodnych z potrzebami użytkowników,
-
udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacji w wypożyczalniach i czytelniach działających na terenie miasta,
- upowszechnianie oraz popularyzacja czytelnictwa poprzez prowadzenie różnorodnych form i metod pracy m.in. spotkań autorskich, konkursów, lekcji bibliotecznych we współpracy z Działem Instrukcyjno-Promocyjnym,
- świadczenie odpłatnych usług na rzecz użytkowników biblioteki.
§ 12
Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Zarządzania i Administrowania Siecią Informatyczną należy w szczególności:
- prowadzenie polityki w zakresie komputeryzacji Biblioteki i jej realizowanie,
- pozyskiwanie we współdziałaniu z innymi działami środków pozabudżetowych na funkcjonowanie biblioteki,
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu komputerowego bibliotek,
- prowadzenie i nadzór nad BIP, stroną WWW,
- koordynowanie budowy katalogów i administrowania bazami danych,
- zapewnienie ochrony danych w systemie informatycznym,
- wsparcie techniczne różnorodnych przedsięwzięć Biblioteki,
- digitalizacja zbiorów.
§ 13
Do zadań Działu Administracyjno-Finansowego należy w szczególności:
- sporządzanie projektów budżetu i sprawozdań z ich wykonania,
- prowadzenie systematycznych urządzeń księgowych dla wszystkich kont, zestawień obrotów i sald zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych, środków pieniężnych w kasie i na rachunkach bankowych, rozrachunku z tytułu wynagrodzeń, roszczeń i należności z tytułu niedoborów i szkód oraz innych roszczeń spornych i zysków nadzwyczajnych,
- tworzenie rezerw na rozliczenia z tytułu robót i usług oraz dochodów przyszłych okresów,
- prowadzenie ewidencji analitycznej, zakupów materiałów, usług, sprzedaży, inwestycji,
- sporządzanie poleceń księgowania,
- prowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji wszystkich składników majątkowych,
- windykacja należności i roszczeń występujących na kontach rozrachunkowych, w tym prowadzenie postępowania egzekucyjnego,
- prowadzenie wszelkich czynności związanych z wynagrodzeniami pracowników,
- naliczanie odpisów i realizacja Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- stosowanie i nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentów finansowych zgodnie z instrukcją ustaloną przez dyrektora,
- prowadzenie kasy MBP oraz wszelkiej z tym związanej dokumentacji i zabezpieczeniem zgodnym z przepisami,
- naliczanie kar i odsetek odbiorcom za nieterminowe uregulowanie należności, niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań, sprawdzenie i opiniowanie obcych not odsetkowych.
§ 14
Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Administracyjno-Kadrowych należy w szczególności:
- w zakresie spraw organizacyjnych:
- obsługa sekretariatu,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- w zakresie spraw pracowniczych:
- prowadzenie spraw w zakresie zatrudniania (akta osobowe, egzekwowanie dyscypliny pracy, ewidencja zatrudnionych ),
- prowadzenie organizacyjnej obsługi Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- w zakresie spraw gospodarczych:
- zapewnienia uprawnionym pracownikom środków czystości, sprzętu i odzieży ochronnej i roboczej,
- zapewnienia właściwych warunków bhp i p.poż. oraz zabezpieczenie obiektów przed kradzieżą, uszkodzeniem, itp. ,
- utrzymania maszyn i urządzeń MBP w stałej sprawności oraz ich naprawa i konserwacja,
- zakupu materiałów i usług zgodnie z ustawą o zamówieniach.